Habari? (how are you?) - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Carine, Carolien, Karin & Gerrinda - WaarBenJij.nu Habari? (how are you?) - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Carine, Carolien, Karin & Gerrinda - WaarBenJij.nu

Habari? (how are you?)

Door: Carolien

Blijf op de hoogte en volg Carine, Carolien, Karin & Gerrinda

13 Oktober 2014 | Kenia, Nairobi

Lieve familie, vrienden en docenten! 

Vandaag tijd voor een nieuwe blog… leuk om jullie zo weer op de hoogte te stellen van onze belevenissen!

Allereerst bedankt voor de leuke reacties op onze vorige blog… doet ons goed!

Nadat we afgelopen donderdag in het zonnetje genoten van een laatste lunch op de camping, vertrokken we weer richting het vliegveld van Nairobi. Het was leuk om de stad deze keer in daglicht te zien! Op het vliegveld aangekomen vonden we het stiekem best een beetje spannend of Jambojet het gewicht van onze bagage zou accepteren of dat we bij moesten betalen (we zaten namelijk allemaal behoorlijk boven de betaalde kilo’s). Maar gelukkig was het geen probleem! 

Na een fijne vlucht kwamen we aan in Eldoret en ten slotte bij het questhouse. Hier hebben we twee nachten overnacht. Het was erg leuk om hier te slapen. Tijdens ons verblijf waren er nog twee Keniaanse gezinnen uit Nairobi. Zij verblijven hier een week om het Loofhuttenfeest te vieren.
Op onze tweede avond in het questhouse werden we door hen uitgenodigd om thee te drinken bij hen aan tafel. Hier raakten we met elkaar in gesprek over het geloof. Het was een hele mooie en leerzame avond… aan het einde van de avond hebben wij voor hen ‘ik stel mijn vertrouwen’ gezongen (ook in canon natuurlijk ;) ). Dit vonden ze ontzettend leuk… we staan zelfs op de film om het aan hun kerkelijke gemeente in Nairobi te laten zien. 
Daarna zongen zij een lied voor ons in het Swahili… echt geweldig. Ook hebben we samen ‘how great thou art’ gezongen… wat voel je je dan verbonden. Ze vonden het heel erg jammer dat we de volgende dag weg zouden gaan… we kregen herhaaldelijk een knuffel en ze vroegen ons of het mogelijk is dat we deze week nog een keer langs zouden komen bij hen in het questhouse (we kregen trouwens ook nog een mooi geestelijk boekje van hen). Als het kwa tijd en planning lukt zijn we zeker van plan om nog een keer thee te drinken bij hen.

O ja, leuk detail: werden we voor het gesprek steeds naar de woonkamer verwezen voor het ontbijt en diner… na het gesprek en het samen avondeten met hen werden we de volgende morgen verwezen naar de keukentafel voor ons ontbijt. Dus niet meer apart maar samen met de mensen daar… dat vonden we echt bijzonder!

Maar goed, na twee nachten daar zijn we aangekomen in het questhouse van de Reformed Church. Hier hebben we de andere meiden uit onze klas ontmoet en samen met hen en Hilda hebben we al veel leuke dingen gedaan. Hilda is een Nederlandse verpleegkundige die samen met haar man woont op dezelfde compound. Wij zijn super blij met haar. Ze helpt ons geweldig met alles!
We hebben samen de stad Eldoret bezocht en daar o.a. een simkaart en dongel aangeschaft. Op de heenweg gingen we lopend... het is ong. 30 min. lopen vanaf het questhouse. Op de terugweg met de bus… deze gaat pas weg als de bus vol zit… de rit was een hele belevenis! 
Later op de dag zijn we door een taxi naar een industrieel deel van de stad gebracht om daar uniformen voor in het ziekenhuis aan te schaffen… Dit was ook erg leuk. In een klein kantoortje werden onze maten een voor een persoonlijk opgemeten! We krijgen dus een op maat gemaakt pak!

Vandaag is het zondag en zijn we naar de kerk geweest. Carine en Carolien hadden zich verslapen dus uiteindelijk waren we iets later dan gepland in de kerk… We voelden ons bijna een beetje schuldig toen we het terrein op liepen… Maar gelukkig was de kerk nog niet begonnen en waren we alsnog een van de eersten. Haha, gelukkig kijken ze hier kwa tijd niet zo nauw. ;)
De dienst was heel mooi. We genoten van de muziek en de mensen die we ook daar ontmoet hebben.
’s Middags hebben we samen een Bijbelstudie gedaan en zijn we een stuk gaan wandelen… dit keer juist van de stad af. We merkten nu al dat het leven buiten de stad anders is dan het leven in de stad, armer… Naar Karin en Carolien kwamen drie meisjes toelopen. Toen zij hun naar hun naam vroegen vertelden ze die vol trots… het was leuk om met deze kinderen te kletsen. Het raakte ons ook hoe deze meisjes eruit zagen… oude, vieze kleren… een meisje zelfs in een oude, kapotte prinsessen-verkleedjurk. Het feit dat kinderen in Nederland zo’n jurk gebruiken om mee te spelen en het meisje hier zo’n jurkje draagt als noodzakelijke kleding is pijnlijk en een ruwe confrontatie met ons leven in Nederland en het leven voor veel kinderen hier.

De komende dagen hopen we een studentenvisum aan te schaffen, boodschappen te doen, een kliniek te bezoeken en een dagje mee te lopen in een meisjesgevangenis. We kijken uit naar de komende dagen.

A.s. donderdag hopen we naar ons definitieve plekje te gaan in Plateau… hier kijken we ook wel naar uit hoor. Ondanks dat zijn we blij met alle zegeningen die we tot nu toe hebben ontvang en met elkaar als vriendinnen. We zeggen vaak tegen elkaar hoe super het is samen en hoe blij we zijn met elkaar. Het belooft veel voor de komende tijd hier!

Veel liefs en tot schrijfs weer!

Carine, Karin, Gerrinda en Carolien

• 13 Oktober 2014 - 11:31

Eline De Kok:

Wat een ervaringen en indrukken!! En nog geen week weg! Dat beloofd wat! ;-) Heel leuk om te lezen allemaal! Geniet volop!
    Heel veel zegen gewenst in jullie contacten met alle mooie mensen daar!
    Liefs en een knuffel van J-W, Eline, Hanne en Aron

• 13 Oktober 2014 - 11:53

Joline:

Cool meiden!
    Wat ziet het er gezellig uit! En zeker die foto's zijn echt heel erg leuk!
    Ik lees uit jullie verhaal dat jullie genieten! Blijf dat lekker doen.
    God is bij jullie; wat fijn dat jullie het zo goed met elkaar hebben. Daar zorgt Hij zeker voor.
    Ik bid voor jullie.

Liefs, Joline

• 13 Oktober 2014 - 11:58

Thea De Kok:

Leuk weer een verhaaltje van jullie en ook leuk de foto's, dan krijgen we hier thuis allemaal
    een beetje een idee hoe of het daar gaat.
    Een fijne week met elkaar en belangrijk dat jullie er voor elkaar zijn, maar jullie mogen ook weten
    dat jullie het niet alleen hoeven te doen. God gaat met jullie mee.
    Lieve groetjes en een dikke knuffel speciaal voor Carine.
    papa en mama

• 13 Oktober 2014 - 12:03

Miranda :

Ha meiden!

Wat een leuke verhalen hebben jullie al na een week zeg! Dat belooft wat.. ;)
    Heel veel succes met alles!

Liefs Miranda

• 13 Oktober 2014 - 12:29

GEja V Kooten:

superleuk Karin. Zo blijven we hier een beetje
    op de hoogte!! Geniet van deze leerzame tijd!

• 13 Oktober 2014 - 12:42

Henk En Anja:

Ha meiden,
    Leuk om jullie verslag weer te lezen. Wat een ervaringen en indrukken al in een paar dagen! Heerlijk dat jullie zo samen met God en met elkaar gaan. We bidden om een heerlijke en goede tijd voor jullie allemaal onder Gods bescherming.
    Veel liefs van de ouders van Carolien

• 13 Oktober 2014 - 14:55

Ilk:

Het is echt goed om te horen dat jullie het zo gezellig en fijn hebben met z'n vieren! Dat is erg belangrijk! Echt mooi dat jullie elkaar zo op school gevonden hebben ;-)

• 13 Oktober 2014 - 15:25

Tiny:

Wat een bijzondere en mooie ervaringen hebben jullie al meegemaakt zeg! Geweldig om de foto's te zien, leuk.
    Geniet van de komende dagen met elkaar en alvast veel succes donderdag!

Liefs, Tiny

• 13 Oktober 2014 - 17:05

Joanne:

Hoi Gerrinda en vriendinnen,
    Leuk om jullie verhaal te lezen.
    Het is een mooie ervaring.
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag en foto's.
    Xxx joanne

• 13 Oktober 2014 - 18:08

Gerdy:

Hoi meiden,
    Wat mooi om jullie verhaal te lezen, bijzonder!

Gerdy

• 13 Oktober 2014 - 18:08

Gerdy:

Hoi meiden,
    Wat mooi om jullie verhaal te lezen, bijzonder!

Gerdy

• 13 Oktober 2014 - 19:43

Peter En Beppie:

Hoi meiden,

Eindelijk Carine, in Afrika mag je zonder schuldgevoel te laat aankomen...;)
    Wat enorm veel indrukken in een korte tijd. En prachtige ontmoetingen. Die vergeet je nooit meer.
    We kunnen ons goed voorstellen dat jullie uitzien naar jullie vaste plekje.
    Veel zegen voor de komende week.

Peter, Beppie en een knuffel van Julian

• 13 Oktober 2014 - 20:06

Sander & Evelien:

Hoi die Gerrinda (en natuurlijk ook de andere meiden

• 13 Oktober 2014 - 21:03

Marleen:

Ha gerrinda en vriendinnen.
    Wat heerlijk om jullie verslag te lezen. (Net of je er zelf bij bent)
    Fijn dat jullie het zo goed hebben met elkaar en zo mogen genieten van zo`n
    bijzondere reis (stage) wij kijken uit naar jullie volgende verslag en avonturen.
    en denken aan jullie. Liefs Marleen Hak.

• 13 Oktober 2014 - 21:45

Babette:

Mooi om te lezen meiden! Klinkt als een avontuur dat jullie met volle teugen beleven. Veel plezier en liefs vanuit hier!

• 14 Oktober 2014 - 03:29

Andries & Gerjanne, Rachel, Anna En Jasmijn:

Ha Karin en vriendinnen,

Wat een belevenissen allemaal..........
    Erg leuk om te lezen. We zijn blij dat het goed met jullie gaat.
    We kijken nu alweer uit naar het volgende blog.
    Rachel en Anna leven ook erg met jullie mee, ze bidden minimaal 3 keer per dag voor jullie.....ze maken zich nogal zorgen of jullie wel voorzichtig zijn ;-)

Liefs van de Stolkjes.

• 14 Oktober 2014 - 17:43

Ilse :

Ha meiden!

Wat een super gaaf verslag. Super om te lezen dat jullie het ontzettend naar jullie zin hebben. Een hele fijne, leerzame en goede tijd met z'n vieren toegewenst! Ik kijk uit naar jullie volgende blog!

Dikke knuffel voor Caro :)

Ilse

• 14 Oktober 2014 - 17:47

Sharon:

Hallo meiden,

Super om jullie belevenissen te lezen!
    Heb echt kippenvel op mijn armen staan..
    Geniet van alle mooie momenten daar! ;)

Liefs Sharon

• 14 Oktober 2014 - 19:58

Marion Koetsier:

Hallo Meiden
    Wat ben ik blij dat jullie er veilig zijn ...
    en wat fijn om te lezen dat het goed gaat en dat jullie het gezellig hebben met elkaar.
    Ben echt heel trots op jullie en in het bijzijnder op mijn lieve nicht.
    Veel plezier met elkaar en gods nabijhied.
    Liefs Tante Marion.

• 14 Oktober 2014 - 20:13

Tante Corrie:

Ha Gerrinda,

Een lieve groet van tante Corrie. Ik denk veel aan jou en volg alles op de computer. De foto`s zijn prachtig en de natuur ziet er mooi groen uit. Jou kostuum wil ik graag op de foto zien.
    Het allerbeste en kusjes tante Corrie.

• 14 Oktober 2014 - 20:20

Marita:

ha Gerrinda
    Ik denk veel aan jou en je hebt hele leuke foto's
    het ziet er heel mooi uit op de foto's zo mooi groen en ik slaap heerlijk in jou bed
    liefs van marita

• 14 Oktober 2014 - 21:50

Jan En Hennie Mulder:

Hoi Karin en vriendinnen
    Goed om te lezen dat jullie al zulke mooie dingen hebben meegemaakt.
    We genieten allemaal van jullie verhalen, en natuuirlijk van de mooie foto"s.
    Ook fijn dat jullie het goed met elkaar kunnen vinden, want waar liefde woont geeft God Zijn zegen.
    Liefs van Pa ma Johan en Marielle.

• 15 Oktober 2014 - 09:53

Caroline En Jos Van Schuppen:

Lieve meiden, de berichten tot nu zijn prachtig. Hoop voor jullie op een gezegende doorvlucht en dat jullie ook tot veel zegen mogen zijn op de plek waar jullie nu naar toe zijn. Geniet van de dingen, want je zult merken dat de tijd snel zal gaan. Geniet bovenal van de andere cultuur en de mensen. Ook al wonen we op verschillende plekken op de wereld, we hebben allemaal maar 1 Schepper. Gods zegen voor jullie allemaal.

• 15 Oktober 2014 - 14:14

Gerda:

Lieve Gerrida en vriendinnen
    Heel mooi verslag en foto's
    het ziet er prachtig uit.
    Xxx Opa en Oma

• 15 Oktober 2014 - 14:15

Gerda:

Lieve Gerrida en vriendinnen
    Heel mooi verslag en foto's
    het ziet er prachtig uit.
    Xxx Opa en Oma

• 15 Oktober 2014 - 16:46

Adrie En Freek:

Lieve Carine en vriendinnen,

We denken aan jullie in dat mooie land! Heel veel liefs en een dikke knuffel van adrie en freek, jos en tim.

• 16 Oktober 2014 - 19:13

Ome Rinus En Tante Arinda:

Hallo Carolien,

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Wat een belevenissen en indrukken in deze korten tijd. Wij wensen jullie een goede en veilige tijd toe! En doe voorzichtig. Wat leuk die foto's erbij, kunnen we mee genieten.
    Hartelijke groet,
    Ome Rinus en Tante Arinda

• 17 Oktober 2014 - 18:00

Eline Hoogendoorn :

Lieve gerrinda,

Ik denk veel aan je.
    Je hebt hele mooie foto's.
    Ik kijk uit naar het volgende verslag.

Liefs Eline

• 17 Oktober 2014 - 20:42

Oma En Opa Vermaas:

Lieve Carolien en mede studenten,
    Bedankt voor je leuke brief met daarin al wat indrukken van je nieuwe leefomgeving.
    Je zal inmiddels wel weer wat nieuws hebben beleefd maar dat horen we nog wel van je.
    Morgen gaan we 2 verjaardagen vieren maar daar missen we dan 2 kleindochters, waar van we wel van weten dat het hun gelukkig goed gaat. Lieve Carolien doe je mede studenten de hartelijke groeten van ons en voor jezelf een stevige knuffel, maar vooral Gods bewarende hand voor jullie allemaal toegewenst.
    Oma en Opa Vermaas

• 18 Oktober 2014 - 20:33

Eveline Kok:

Hoi Carine, ik hoorde van je moeder over jullie blog. Leuk om te lezen. Een gezegende en ontzettende leerzame tijd toegewenst. Ik heb je helaas niet meer persoonlijk kunnen groeten.

Gr. Eveline

• 20 Oktober 2014 - 10:33

Tante Heleen En Anne-Linde En Marnix:

Lieve Gerrinda, en je vriendinnen,

Gelukkig dat je een goede reis hebt gehad. Het is toch wel mooier als ik in gedachten had. Mooi, dat we het zo kunnen volgen. Dan krijgen we heel duidelijk via de foto's en je verslag mee wat je daar allemaal beleefd. Hele fijne en gezellige tijd daar!

Kusje van Anne-Linde en Marnix

• 21 Oktober 2014 - 14:17

Jenny Staal:

Hallo Karin .

Anna vertelde ,dat we jou kunnen volgen in je verhalen .
    Maar mooi dat je zulke dingen me maakt ,
    Wat is de wereld dan klein ,of groot als je het ziet in Gods ogen .
    Wat een mooie getuigenis gaf je ,die zondagmiddag ,de Heere is jouw beschermer en helper .
    We bidden voor je dat de Heere jou zal zegenen in jouw leven zelf ,maar ook in de mensen die je ontmoet .

liefs Jenny

• 22 Oktober 2014 - 01:12

Wilma Van Genderen :

Hoi Gerrinda,
    Je bent inmiddels al even weg. Sorry je stukje staat nu pas in het BHN. (je kent me...).Leuk om je blog te lezen. Sterkte met alles en hoop dat jullie daar veel kunnen betekenen in alle opzichten. Groetjes, Wilma

• 24 Oktober 2014 - 17:18

Johan En Leonie Storm:

Hey Carolien en vriendinnen!

Super leuk om zo te lezen over jullie belevenissen! Ik kan me goed voorstellen dat er veel op je af komt qua indrukken op zo'n moment! Heel bijzonder ook om zo een avond te kunnen delen met de mensen in de guesthouse! Heel gaaf :)

Heel veel zegen daar, wij bidden voor jullie.

Groetjes,

Leonie en Johan

• 04 November 2014 - 17:53

Marije:

Als jullie maar weten dat ik trots op jullie ben!
    En toch wel een beetje in het bijzonder op mijn zussie <3

• 03 December 2014 - 15:53

Tante Henny:

Hoi Gerrinda
    Wat een belevenissen daar ver weg....
    We hopen dat jullie een fijne en leerzame tijd mogen hebben.

Groetjes Tante Henny en familie