Verbonden - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Carine, Carolien, Karin & Gerrinda - WaarBenJij.nu Verbonden - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Carine, Carolien, Karin & Gerrinda - WaarBenJij.nu

Verbonden

Blijf op de hoogte en volg Carine, Carolien, Karin & Gerrinda

23 December 2014 | Kenia, Eldoret

Lieve mzungu’s ver weg,

Habari? > mzuri sana met een klein inzicht in het leven van vier (aankomend) verpleegkundigen in Nederland. Terwijl de tijd hier vliegt, willen we in een vogelvlucht nog wat vertellen over het Keniaanse leven hier.
Gisteren hebben Carine en Gerrinda hun boyfriends weer teruggebracht naar het vliegveld. Ze zijn hier elf dagen geweest en bruiner dan ons teruggegaan (sippe conclusie ;)). Met elkaar hebben we een ontzettend mooie tijd gehad, het voelde als vakantie. We zijn naar een camping in de buurt geweest, naar de Kruger Farm met giraffen, naar een regenwoud, Kerio Valley, watervallen in Eldoret en we hebben meer van de omgeving van Plateau laten zien. De tijd vloog om en voor we het wisten, zwaaiden we de jongens gisteren alweer uit en begint het ‘normale’ leven van stagelopen weer.

Ook op stage maken we van alles mee. We hebben nu alle vier geassisteerd bij een keizersnee en we hebben ook twee bijzondere bevallingen meegemaakt. Bij één bevalling was er geen dokter in het ziekenhuis aanwezig, terwijl er eigenlijk een keizersnee moest plaatst vinden. Maar nu moest het dus met een natuurlijke bevalling, die best wel spannend was. We hebben letterlijk onze krachten moeten inzetten om hierbij te helpen. Een andere bevalling was juist het tegenovergestelde: een prematuur-baby van 26 weken! Het was een ontzettend klein, maar prachtig babymeisje dat vocht voor haar leven. Carine en Gerrinda hebben geholpen bij de bevalling. Dit was een mooie ervaring, maar soms lopen we ook aan tegen het gebrek aan middelen hier. Soms frustrerend en vragend om creatief denken met de middelen die je wél hebt.

We hebben alle vier onze tussenbeoordeling gehad en gehaald! Dus met nieuwe moed en energie (en weten waar je nog aan moet werken) gaan we verder met onze stage. Karin en Carolien hebben al een klinische les gegeven en met elkaar gaan we de schouders zetten onder opdracht 2 over patiëntveiligheid. '

Het leven verder hier is er wel makkelijker op geworden, sinds er flink wat tassen uit Nederland zijn gekomen (vooral met lekkere dingen, we komen niks tekort). Het wordt ook warmer hier en een koude kerst zit er dit jaar niet in. We hebben al kerst gevierd met het ziekenhuis en hebben een heerlijk, warme sjaal gekregen. De 1e kerstdag hopen we te gaan vieren bij de familie van onze buren. We zijn benieuwd hoe dat zal zijn! De 2e kerstdag hebben pre-wedding. Ze vieren hier maar één officiële kerstdag. We hebben vorige week ook nog een Keniaanse bruiloft gevierd. Het enthousiasme hierover was wat verschillend, maar het was leuk om mee te maken. '

Onder ons hebben we nu een echte Keniaan: Karin heeft haar haar laten vlechten. Het ziet er heel leuk uit. Nu gaat ze vast nog meer huwelijksaanzoeken krijgen :).

De dagen vliegen om en onze bucketlist kent nog heel wat kale plekken. Maar we genieten van het leven hier, onze stage, de mensen om ons heen en alles wat we meemaken. Ons Swahili gaat ook langzaam vooruit, zodat we nu niet alleen kunnen afsluiten met ‘Kwaheri!’ maar ook met:
Tuanané!

• 23 December 2014 - 08:52

Hannah:

Ha meiden,

Super leuk om weer even wat van jullie te lezen :-) Leuk dat de jongens zijn geweest, zo te horen hebben jullie een leuke tijd gehad!

Succes met de laatste lootjes, ook met de opdrachten!!!

Liefs,
    Hannah

• 23 December 2014 - 12:52

Tiny:

Hé Gerin en vriendinnen,

Wat een enthousiaste avonturen :), ervaringen opdoen voor het leven zo te horen!
    Wat leuk zeg, bezoek krijgen vanuit Holland!

Gefeliciteerd met het behalen van jullie beoordeling, en uiteraard veel succes met de laatste loodjes!
    Geniet van het mooie land en van jullie werk. Fijne feestdagen daar met elkaar!

Liefs, Tiny

• 23 December 2014 - 14:44

Thea De Kok:

Lieve meiden,

Leuk weer een verslag van jullie. Veel succes en zegen op jullie werk de laatste 5 weken.
    Bijzonder dat jullie een Keniaans kerstfeest mee mogen maken. Als het goed is gaat het
    gelukkig bij jullie en bij ons over de geboorte van de Here Jezus, die overal dezelfde is ook
    al zitten jullie ver weg van jullie familie en vrienden. We denken aan jullie in het bijzonder deze
    dagen.

Liefs voor jullie allemaal, maar een beetje extra voor Carine,
    papa en mama

• 23 December 2014 - 22:40

Babette :

weer super om te lezen! Fijne 25 december en ik wens jullie en mooie jaarwisseling! Liefs vanuit hier!

• 24 December 2014 - 09:34

Adrie En Freek:

Ha lieve Carine en vriendinnen, het is de dag voor Kerst en het is hier somber weer, met miezerige regen, veel wind en zo'n 10 graden. Dat wordt dus geen sneeuw! Fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie. De langste tijd zit er voor julli al weer op en dat is waarschijnlijk fijn voor het thuisfront. Zij kijken reikhalzend uit naar jullie thuiskomst! Maar eerst mogen jullie nog een bijzondere Kerst vieren (is al een beetje gedaan, begrijp ik) in dit mooie Afrikaanse land. Wij wensen jullie een gezegende Kerst toe en zien samen met julli uit naar het licht van de geboorte van Jezus... Geniet van al het moois wat julli mogen meemaken!
    Lieve groeten van adrie en freek
    Jos en tim

• 25 December 2014 - 11:04

Coreline:

Carin!! ;)

Lieve lieve meid(en).. Super tofs jullie bloggen. Jullie zijn daar volgens mij echt wel op je plaats! Jullie horen daar echt!
    Heel bijzonder hoe jullie alles beschrijven, haha van dat te laat komen;) dat zal in nl wel weer wennen zijn!
    Wij vieren nu kerst in ons koude kikkerland. Bij jullie zal de tempratuur vast beter zijn?
    Heel benieuwd naar de volgende verhalen.

Mag God jullie daar zegenen!

Heel veel liefs, een hartelijke groet en heel veel knuffels voor kok! Ik mis je wel..

• 25 December 2014 - 23:30

Joanne:

Hoi Gerrinda en vriendinnen,
    Wat leuk weer om jullie verhaal te lezen.
    Wat maken jullie een hoop mee!
    Geniet nog van jullie mooie en bijzondere stage.
    Liefs, joanne

• 27 December 2014 - 19:01

Bertine En Christine:

Hee meiden,

Even een berichtje dat we aan jullie denken hoor, ik dit koude en kille Nederland. Maar het is ook weer ontzettend genieten om thuis te zijn en zo de kerstdagen door te brengen. Wij moeten het nu doen met de foto's en krijgen steeds meer en meer wat heimwee..;)

Lieve groetjes van de mzungu's

• 02 Januari 2015 - 14:51

Kees En Marjo:

Lieve dames,

Allereerst allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar. Gerrinda, in de mail hebben wij jou al psalm 121 toegewenst.Dit willen wij jullie, met alle vrienden in Kenia, meegeven. U/jou hulp alleen van de Heere verwachten. Hulp....om daar mensen te helpen en straks de afronding van jullie opleiding. Succes met de laatste stage weken en geniet van de mooie natuur.
    Lieve groet,
    Fam. Hoogendoorn.

• 07 Januari 2015 - 13:43

Oma:

Hallo dames ik ben een beetje laat maar jullie allemaal een gelukkig nieuwjaar ik kijk uit naar het volgende verslag xx oma

• 08 Januari 2015 - 19:28

Opa En Oma Vermaas:

Lieve Carolien en de andere meiden,
    We hebben weer genoten van jullie foto's. Jullie zagen er erg mooi uit op de bruiloft. we denken ook wel dat jullie daar genoten hebben van alle dingen die daar plaatsvonden. Er zal toch wel verschil zijn met een Hollandse bruiloft. Heb ben jullie nog nader kennis gemaakt met de nijlpaarden? Trouwens het leek ons ook heel bijzonder om een struisvogel in de tuin te hebben. Nu meiden het gaat voor jullie nu ook opschieten om weer naar huis te komen, we zien er naar uit. Anneloes is jullie voor gegaan, morgen hoopt ze weer thuis te zijn en een zaterdag haar verjaardag te vieren. Met ons gaat het op het ogenblikweer de goede kant op. We hebben alle twee flink de griep gehad zo rond de kerstdagen en oud en nieuw. Maar we knappen nu weer aardig op. We hopen nog wel wat van jullie te horen. Vanuit Apeldoorn de hartelijke groeten en veel liefs van opa en oma Vermaas

• 16 Januari 2015 - 20:26

Opa En Oma Vermaas:

Lieve Carolien en je vriendinnen,
    Nog even een berichtje vanuit Apeldoorn. Daar te tijd van jullie thuiskomst nu dichterbij komt willen wij jullie een goede vlucht toewensen en een veilige landing. We bidden voor jullie om Gods bewarende handen op de thuisreis. Liefs Opa en Oma Vermaas