Update :) - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Carine, Carolien, Karin & Gerrinda - WaarBenJij.nu Update :) - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Carine, Carolien, Karin & Gerrinda - WaarBenJij.nu

Update :)

Blijf op de hoogte en volg Carine, Carolien, Karin & Gerrinda

28 November 2014 | Kenia, Eldoret

Lieve allemaal,

Eindelijk.. weer een blog van ons! Na een paar weken slapen we weer in nachtje in Eldoret, en ja.. kunnen we eindelijk weer douchen en wat langer op internet :)

Het gaat goed met ons! We hebben veel meegemaakt de afgelopen weken..
Allereerst natuurlijk stage gelopen. We raken steeds vertrouwder in het ziekenhuis. We hebben meegeholpen met een landelijke campagne tegen Polio. Dit betekent huis aan huis, om elk kindje te vaccineren. Mooi om te doen; het riep een beetje ons droombeeld op die we hadden van een stage in een Afrikaans land :) Maar ook confronterend.. Zo dichtbij ons eigen huis leven mensen in plaggenhutjes, spelen kinderen in verscheurde kleertjes. Het was goed om met eigen ogen te zien hoe de meeste van onze patiënten nou eigenlijk leven.

We hebben ook voorlichting gegeven aan vrouwen die vroeger verslaafd zijn geweest aan alcohol, of die bier hebben gebrouwen. Marrie, een Nederlandse vrouw, heeft een heel mooi project opgezet in Plateau. Zij support vrouwen om te stoppen met alcohol drinken / brouwen, en stimuleert hen om iets anders te gaan doen om geld te verdienen.
Deze vrouwen onderling vormen groepjes om elkaar te steunen, en aan de leiders van deze groepen mochten wij voorlichting geven. Erg leuk en leerzaam om te doen!
Maar ook bijzonder om de verhalen van deze vrouwen te horen, die soms uit pure ellende alcohol gaan drinken of bier brouwen, omdat ze geld willen verdienen om voor hun kinderen te zorgen. Hun leven wordt er helaas niet beter op.. vaak worden ze verkracht door de mannen die bij hen alcohol kopen, raken zwanger of besmet met aids waardoor ze nog meer in de problemen komen en niet voor hun kinderen kunnen zorgen.
Wat zijn wij gezegend met ons leven in Nederland. Met onze rijkdom, met de mogelijkheid om te studeren, met de mogelijkheid om voor onszelf als vrouw op te komen.

De afgelopen weken hebben we veel mogen zien in het ziekenhuis! We hebben al een aantal keren mogen assisteren bij een bevalling: de dokter assisteren bij een keizersnee, of het kindje opvangen bij een gewone bevalling. Dat zijn de extra mooie momenten :)
Inmiddels hebben we ook allemaal onze eerste keer gehad dat we een canule (infuus) inbrachten! Soms ging het goed, soms was het een klein bloedbad.. maar al doende leert men, haha.

Onze collega’s zorgen goed voor ons, en het is echt fijn hoe leuk het contact met hen gaat. We hebben al een aantal keren wat gedronken bij onze buurman de dokter, en we hebben zijn zoontje een beetje als ons kindje geadopteerd. Deze week zijn we bij een collega thuis geweest. We kwamen om 3 uur langs, maar kregen nog een heerlijke maaltijd voorgeschoteld (oude vertrouwde gekookte aardappels), en we mochten het natuurlijk niet bij 1 bord laten.. Die avond hoefden we niet meer eten ;)
Het contact met de collega’s, de buren en buurkindjes maakt dat we ons echt thuis zijn gaan voelen in Plateau!

Morgen is er een soort open dag in het ziekenhuis.. Er worden heel veel patiënten verwacht, en alle collega’s zijn ‘on duty’, dus wij ook! We zijn heel benieuwd!

Dat was het weer even voor nu.. We proberen snel weer wat te plaatsen!

Bedankt voor al de lieve kaartjes en berichtjes. Echt heel leuk :)
Liefs van ons vieren!

• 28 November 2014 - 20:52

Thea De Kok:

Dat is snel Carine. Leuk hoor dat jullie weer aan iedereen jullie verhaal willen vertellen.
    Veel succes met alles wat jullie doen, Gods zegen op jullie werk en groetjes voor jullie
    allemaal en veel liefs voor Carine.
    papa en mama de Kok

• 29 November 2014 - 16:25

Gerda:

Hoi meiden leuk om van jullie te lezen, het is echt wel snel Gerrinda.
    Ik heb je gisteren nog gezien heel mooi.
    Liefs Opa en Oma

• 29 November 2014 - 21:04

Eline:

Ha meiden!
    Wat leuk om te lezen weer! Jullie maken onwijs veel mooie, moeilijke, spannende en indrukwekkende dingen mee! Ervaringen om nooit meer te vergeten! Gaaf! Zegen voor de komende tijd weer! Zo goed om ook te weten dat jullie iets (veel) zijn Gods liefde mogen en kunnen doorgeven in jullie werk en contacten. Geniet er van en tot snel horens weer! Of skypen... Hanne wil eigenlijk elke avond wel even naar tante Carine zwaaien! ;-) Liefs uit R'dam!

• 29 November 2014 - 21:46

Elsbeth De M:

Hoi Carine,
    Heel leuk om jullie ervaringen te lezen!
    Wat mooi dat jullie tot zegen en vreugde mogen zijn voor jullie cliënten en omgeving.
    Dit soort ervaringen neem je mee voor je leven!
    Een goede tijd gewenst! Gr. Elsbeth

• 29 November 2014 - 21:57

Babette:

Wat ontzettend leuk om te lezen! Wat een mooie indrukken en bijzondere momenten maken jullie mee! Veel liefs uit Holland XXX

• 29 November 2014 - 22:51

Adrie En Freek:

Lieve carine en vriendinnen,
    Wat een andere wereld! Zo te lezen voelen je jullie al helemaal thuis in Afrika. Het was vast een cultuurschok toen jullie arriveerden en straks zal het weer andersom zijn, als jullie weer thuis in NEderland mogen komen. Lieve Carine, we denken aan je en vinden het bijzonder dat je al jullie bijzondere verhalen deelt met familie en vrienden. Heel veel liefs en een dikke knuffel van adrie, freek en tim

• 01 December 2014 - 11:00

Stien Claessen:

Lieve Carolien en zussen,

Ja, ik schrijf zussen! Want als je al deze avonturen gezamenlijk als meiden meemaakt, wordt je natuurlijk vanzelf zussen.
    Ik lees mee, en be-leef daardoor ook een beetje mee. Geweldig dat jullie dit alles mogen meemaken. Het gaat in je rugzakje en dat rugzakje draag je je hele leven mee.
    Toch wens ik jullie de kracht toe om alles te kunnen verwerken en een plekje te kunnen geven. Het zal bij tijden best overweldigend zijn. Zeker vergeleken met de luxe, maar ook oppervlakkige en haastige cultuur in Nederland.
    Heel veel plezier en geniet momenten !! Dikke kus.

Stien Claessen, buurtzorg Apeldoorn

• 01 December 2014 - 16:18

Annieievaart:

Hallo vier stoere meiden.
    Ik lees jullie blog mee omdat oma deze doorgestuurd heeft.
    Heel veel succes in de komende weken.
    wij zullen veel aan jullie denken

Groetjes Gerda en Annie

• 02 December 2014 - 16:29

Hester:

Supergaaf om te lezen, meiden! Als ik dit lees, denk ik: Aaah, zat ik daar maar. :) Tof om te horen dat jullie goed contact hebben met de mensen daar en dat jullie zoveel mooie momenten hebben! Geniet en zegen in alles wat jullie doen en ervaren! Liefs, Hester

• 06 December 2014 - 02:40

Tante Henny:

Wat een avonturen!!
    Veel Succes verder en Gerrinda de
    Hartelijke Groeten uit Canada van je oom en tante en neefs en nicht

• 06 December 2014 - 09:58

Jacquelien:

Hi lieve Kaar,

Mooi om te lezen, al jouw/jullie verhalen. Denk weer terug aan al Valleitrein ritjes, jij wist toen al dat je een reis als deze wilde maken. Gaaf dat je dit nu gewoon doet! Hopelijk zijn jullie wat serieuzer in jullie verpleegtechnische handelingen ;)

Geniet van deze tijd en de prachtige momenten, ik kijk nu al uit naar het luisteren van jouw verhalen en het zien van alle foto's in ons over-luxe kikkerlandje.

Liefs Jacq

• 06 December 2014 - 12:35

Henry:

Hoi Carina,
    Leuk om wat te zien en wat te lezen. Het ziet er goed uit. Wat een mooi en goed werk doen jullie daar. Veel zegen op je werk! En geniet nog van je tijd in Kenia.
    Hartelijke groeten, Henry & Jannie, Evita & Lydia van Veldhuizen

• 06 December 2014 - 17:19

Elma:

Hee Carine!

Tof om al jullie verhalen te lezen, fijn dat jullie het er zo naar jullie zin hebben. Geniet van de tijd daar en Gods zegen :)

Liefs Elma

• 08 December 2014 - 09:11

Pa,ma,johan, Marielle:

Hoi Karin en vriendinnen
    Bedankt voor de interresante blog en de mooie foto"s, heel fijn dat jullie ons zo goed op de hoogte houden.
    Geweldig wat jullie in je jonge leven al allemaal meemaken, en dat je van betekenis kunt zijn voor de mensen daar.
    Nog een goede tijd toegewenst en Gods zegen.
    groetjes van ons allemaal

• 10 December 2014 - 21:01

Oma En Opa Vermaas:

Lieve Carolien,
    Bedankt voor je brief en de foto's, fijn dat je zoveel kunt betekenen voor die mensen daar en dat je daar ook zo van kan genieten. Wij hebben juist een brief van Loes gelezen en daar gaat het gelukkig ook goed. Het gaat voor jullie beiden nu ook opschieten voor de terugreis. We zullen blij zijn als we jullie weer eens lekker kunnen knuffelen. Met ons gaat het ook goed en zitten nu in de donkere dagen voor Kerst.
    Veel liefs Oma en Opa Vermaas