Nederlandse dames worden Keniaanse dames - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Carine, Carolien, Karin & Gerrinda - WaarBenJij.nu Nederlandse dames worden Keniaanse dames - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Carine, Carolien, Karin & Gerrinda - WaarBenJij.nu

Nederlandse dames worden Keniaanse dames

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Carine, Carolien, Karin & Gerrinda

26 Oktober 2014 | Kenia, Eldoret

Lieve allemaal,

Aangezien we op dit moment in Eldoret zitten en verbinding hebben, willen we nog snel onze belevenissen van de afgelopen week plaatsen.
Maar eerst willen we jullie bedanken voor alle reacties via de blog, mail, app. Het doet ons ontzettend goed om te merken dat mensen ons volgen. We zijn erg blij om deze reacties te lezen en het geeft ons ook weer nieuwe kracht.

Afgelopen maandag zijn we begonnen met stage. De opening deze maandagochtend zou om 7.30 beginnen in de kerk (zoals het elke maandagmorgen plaatsvind). Wij stonden dus ook braaf om 7.30 bij de kerk, maar er was helemaal niemand en het hek zat zelfs nog dicht. Na een kwartier gewacht te hebben, besloten we maar richting het ziekenhuis te lopen en te kijken of daar verplegend personeel was, en misschien was iedereen wel vrij, aangezien het vandaag een nationale feestdag was.
Uiteindelijk kwam iedereen rond 7.50 aanlopen en begonnen we deze dag gezamenlijk.
Ondertussen zijn wij hier al geheel aan gewend en komen wij ook standaard 20 minuten te laat.

De afgelopen dagen was het redelijk rustig in het ziekenhuis en liepen we vooral mee met de zuster van deze dag. We zijn erg warm verwelkomd en er hangt zo’n gemoedelijke sfeer onderling, erg fijn om hier ‘thuis’ te komen.
Ze zijn ook echt bereid om ons overal bij te helpen en ons dingen uit te leggen als we vragen hebben. Van een hiërarchie onderling merken we eigenlijk niks. We gaan zelfs behoorlijk amicaal met onze (buurman) dokter Fred om.

Deze week was er een zwangere vrouw op de afdeling en zij was een week over tijd. Nadat de dokter haar had onderzocht bleek dat haar kindje verkeerd lag en zou er een keizersnede plaats moeten vinden. Hier wilden wij natuurlijk graag bij zijn en dit was mogelijk.
4 enthousiaste, blanke, Nederlandse meiden, volledig in pak.
Het verplegend personeel moest trouwens behoorlijk om ons lachen, aangezien wij vertelden dat we nog nooit in het echt een bevalling hadden meegemaakt, laat staan een keizersnede.

Het was best wel even heftig om te zien hoe haar buik opengesneden werd, maar wat was het bijzonder om het eerste deel van dit kleine mensje te zien. Eerst kwam er een handje naar buiten en vervolgens de rest. Prachtig! Zo bijzonder om dit in onze eerste week meegemaakt te mogen hebben. We noemen dit meisje ook stiekem ‘ons kindje’.
De dag er naar bleek dat het meisje gemiddeld 40 graden koorts had. Carolien en Carine waren deze dag op de afdeling en hebben de zuster behoorlijk achter hun broek aan gezeten dat ze actie moesten ondernemen. Het lastige is dat ze alles in een wat rustiger tempo doen. Hoogstwaarschijnlijk zullen we hier de komende maanden wel vaker tegenaan lopen. Maar we houden goede moed!

Vrijdag zijn we richting Eldoret gegaan, zodat we even een goede internetverbinding zouden hebben en heerlijk zouden kunnen douchen, genieten!

Zaterdag hebben we een tripje gemaakt. We zijn eerst naar de Kruger Farm geweest. Hier hebben we een behoorlijk berg beklommen, op de top stonden we op 2400m hoogte. En wat een uitzicht, geweldig!
Bij de afdaling zijn we verschillende dieren tegengekomen. Zo zagen we Ribba’s(reebok), giraffen en Impala’s. ook dit is eigenlijk niet in woorden te beschrijven, vooral niet toen de kudde giraffen begonnen te draven!

Vervolgens zijn we doorgegaan naar de Keryo View. Dit is een restaurant boven op de berg, met een prachtig uitzicht op de Keryo Valley. En het eten was zo lekker! We hebben zo genoten en gelachen met elkaar, echt ontspannen!

Tot horens,

Veel liefs van ons!

• 26 Oktober 2014 - 14:21

Joline:

Ha meiden,
    Ik heb weer genoten van het verhaal! Tof om weer wat te horen van jullie.
    En wat een mooi meisje. Kgeloof zeker dat het een mooi moment was toen zij ter wereld kwam. Hoe is t met haar afgelopen?

Ik bid voor jullie; voor de zegen van God op t werk en gewoon het leven daar.
    Knuffel voor Carine.
    Liefs, Joline

• 26 Oktober 2014 - 14:45

Anoek:

Leuk dames!
    Goed om te horen dat jullie ook lekker genieten !
    Enorm gaaf lijkt me dat die dieren in het echt te zien!
    Goede tijd nog daar!
    Liefs

• 26 Oktober 2014 - 20:10

Peter En Beppie:

Ha Carine en de andere dames,

Leuk om weer een verhaal te lezen.
    Helemaal voor te stellen hoe jullie dit weekend hebben genoten. Even relax de toerist zijn met lekker eten! Een minivakantie.
    Jullie eerste sectio gezien! Echt bijzonder. Nu de bevallingen nog;). Het maakt eigenlijk niet uit hoe het kindje ter wereld komt. Het nieuwe leven blijft zoiets groots. Jullie beschermingsdrang is goed te begrijpen.
    We wensen jullie weer een fijne en leerzame week toe!

Liefs,

Peter en Beppie

• 26 Oktober 2014 - 20:19

Addie:

Super om jullie verslagentr lezen! Ik geniet ervan. Mooi dat jullie zo bewust jullie zegeningen ervaren. Ik ben benieuwd naar jullie verdere ervaringen!
    Alle goeds, bovenalles Gods zegen en bescherming,
    Addie.

• 27 Oktober 2014 - 11:02

Babette:

Wauw! Wat een mooi kindje en wat een mooi verhaal weer! Mooi om te lezen dat jullie met respect en verbazing je laten onderdompelen in de cultuur daar! Ik snap dat het moeilijk is als er (te) laat actie wordt ondernomen. Het zet je wel weer op je plek. Dat je beseft dat je niet allles kunt regelen in het leven. Ik wens jullie veel liefs en nog een fijne tijd!

• 27 Oktober 2014 - 11:25

Gerjanne Stolk:

Lief zusje... en natuurlijk je andere vriendinnen,

Yes!! 2 reisverslagen.
    Ik heb genoten om ze weer te lezen. Al zijn jullie erg ver weg, na zo'n verslag toch ook weer dichtbij.

Wat zien jullie er prachtig uit in uniform, en dan ook nog met zo'n prachtig donker meisje!
    Meiden wat doen jullie het goed!!

Veel liefs van ons allemaal en een dikke knuffel van Rachel, Anna en Jasmijn!

• 27 Oktober 2014 - 19:04

Oma En Opa Vermaas:

Hallo meiden,
    Wat fantastisch en heel leuk om jullie ervaringen te lezen, zo zijn jullie toch weer een stukje dichterbij.
    Aan belevenissen ontbreekt het jullie niet als we jullie verslagen lezen. Maar jullie doen ook een stuk ervaring op zoals de bevalling en het bijwonen van de operatie. maar wat een schattig bruin kopje, we kunnen ons voorstellen dat jullie het ons kindje noemen. Maar ook het zien van de wilde dieren is een belevenis op zich. Ook heerlijk op te weten dat het jullie ook verder zo goed gaat en dat jullie van alles zo genieten. Dan is er ook veel reden om dankbaar te zijn, we hopen en wensen jullie dan ook toe dat de bewarende en beschermende handen van de Heere steeds over jullie uitgestrekt mogen zijn. We wachten weer in spanning af op jullie volgende belevenis.
    Liefs Oma en Opa Vermaas

• 27 Oktober 2014 - 22:26

Eline:

Leuk om zo af en toe te lezen wat jullie allemaal beleven en meemaken daar! Geniet van je stagetijd. Jullie zullen ongetwijfeld nog veel mooie, spannende, prachtige, te gekke dingen meemaken.

Groet van 'oom' Jan en 'tante' Eline + kids

• 28 Oktober 2014 - 15:44

Adrie En Freek:

Lieve Carine en vriendinnen,
    Wat een belevenissen en nu ben je er nog net! Ik zei het al voordat je ging: dit wordt een tijd om nooit te vergeten. En je zult zien, na 4 maanden moeten we jullie achter je broek aan zitten, want reken maar dat je er aan went dat alles niet op tijd gebeurd... Maar ja, daar heb je straks weer moeders (en vaders) voor....
    Heel veel liefs van adrie en freek, jos en tim

• 29 Oktober 2014 - 21:18

Jorine:

Hoihoi,

Leuk om zo te lezen, meiden! Echt beetje meegenieten vind ik het wel.
    Echt bijzonder om al meteen een keizersnee mee te maken, indrukwekkend! Hopelijk zijn er nog veel meer van zulke mooie momenten in de komende maanden!

En dat alles beetje rustigaan, beetje te laat.....wel wennen denk ik! En vooral straks weer ont-wennen als jullie weer in NL zijn haha.

Alle goeds en kracht van God gewenst, vooral op de momenten dat je je eenzaam voelt, want dat is er vast ook wel eens....

Liefs
    Jorine

• 01 November 2014 - 15:22

Martine:

He,

Wat een mooie verhalen zeg! Jullie hebben al veel meegemaakt..
    Heftig verhaal van die keizersnede.
    En jullie zijn zelfs al op een safari geweest?
    Veel succes met de stage komende week.

LIefs,
    Martine

• 04 November 2014 - 10:44

Peter Van Wijngaarden:

Dag Carine,
    Leuk om te lezen dat het zo goed met jullie gaat.
    Geniet ervan en probeer tussendoor ook nog wat te leren :)
    Hartelijke groet, Tante Janny en oom Peter van Wijngaarden

• 07 November 2014 - 13:53

Hannah:

Ha meiden,

Wat leuk om jullie blog te lezen :)
    Ik lees zulke mooie, maar ook heftige verhalen.
    Ik wens jullie nog heel veel mooie ervaringen toe, geniet ervan!

Gods zegen toegewenst!

Hartelijke groet,
    Hannah

• 16 November 2014 - 13:50

Tante Marion:

lieve carolien
    eindelijk je verslagen gelezen, wat beleven jullie veel met elkaar.
    en fijn dat je een fijn huisje hebt toch een eigen plekje en zo leer je wel zuining te zijn...
    veel plezier met elkaar en weet dat we voor jullie bidden.
    liefs tante marion.

• 16 November 2014 - 21:20

Henk En Wilma Meerkerk:

Hallo Carine (en ook je vriendinnen.)
    We volgen jullie al vanaf het begin en leuk te lezen wat jullie daar allemaal doen
    en meemaken. Wij wensen jullie veel succes met jullie goede werk aldaar en hopen dat jullie ook een beetje in vakantiestemming zijn, het is toch een ander land en omgeving.

Groet,
    Henk en Wilma

• 19 November 2014 - 16:34

Adrie En Freek:

Lieve Carine en vriendinnen,

Wat een ervaringen allemaal en dat allemaal in het warme Afrika! Hier beginnen de temperaturen langzaam maar zeker een beetje te dalen: het is vandaag bijvoorbeeld 8 graden en heel erg somber weer. Het is nu 16.30 uur en ik heb de lampen al aan! Het zal voor jullie vreemd zijn om eraan herinnerd te worden dat de winter er wellicht toch echt aankomt in Nederland! Letterlijk heel ver weg voor jullie!
    Wij wensen jullie alle goeds en veel Geloof, Hoop en Liefde toe met alles wat op jullie weg komt.
    Carine, een dikke knuffel van Adrie en Freek